Grand canyon by air

27 juli 2019 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

Om 8 uur verlaten we flagstaff voor een anderhalf uur durende rit naar de grand canyon. Het enorme groene en bergachtige begint naarmate we hoger komen steeds verder af te nemen. Uitgestrekte vlakke plateaus met geel gras en bosjes komen ervoor in de plaats terug en later rijden we opeens weer door bossen naaldbomen. Even later rijden we door Tusayan hier komen we langs het grand canyon airport waar we later vanmiddag onze helicopter vlucht zullen nemen. Onderweg zien we enkele helicopters en vliegtuigen ook over vliegen. Eenmaal aangekomen is de grand canyon nog niet te zien. Na een klein stukje lopen zien we het dan eindelijk. In een woord ongelooflijk. Zover het oog rijkt een ravijn met rode platte afgesleten rotsen met mosgroene bedekking en groene bomen. Het is niet te bevatten. We besluiten naar enkele uitzichtpunten te lopen langs de rand. Via een geasfalteerd paadje lopen we onder de dennenbomen langs de rand naar verschillende uitzichtpunten. Hier genieten we van het warme weer en maken we enorm veel foto's en films. Na een uurtje heerlijk lopen pakken we de bus terug naar het beginpunt. Even nog wat drinken en dan door naar de bus voor de vlucht!!  Na een klein half uurtje rijden komen we aan op het grand canyon airport. Op dit mini vliegveld rijden we naar onze kleine terminal. Nadat we gewogen zijn kunnen we plaatsnemen in de hal. Plotseling begint het buiten flink te regenen. Het zal toch niet dat het nu gecanceld wordt..... Gelukkig klaart het net voor de vlucht op en om kwart over 2 is het zover. Na een plaats toegewezen gekregen te hebben met een nummer mogen we naar onze groene helicopter! Buiten is het geluid van de propellers flink te horen. Eenmaal binnen snel de drie riemen vast en de koptelefoon met microfoon op. Opeens ben je totaal afgesloten van de gehele wereld. Geluid wordt flink gedempt en je zit echt in je eigen wereld. Af en toe een keer een krakende stem door de koptelefoon maar voor de rest bijpassende muziek. Het geluid van de propeller neemt toe en de helicopter begint rustig los te komen en te schommelen. We zijn los. We gaan achteruit draaien een keer om boven de landingsbaan te komen en dan opeens gaat de neus naar beneden en off we go. Snel maken we hoogte en het vliegen gaat soepel. Het is zooon bizar gevoel om weg te vliegen met een helicopter. Niet te beschrijven. Kort na het opstijgen vliegen we laag over enorme uitgestrekte dennenbossen zover het oog rijkt. Na een tijdje zie je dat het ophoud maar wat erachter ligt is nog het onbekende. En dan opeens ben je er. Als een klap in je gezicht komt het uitzicht 2000 meter beneden aan alle kanten voorbij. We vliegen boven de grand canyon!! Het is bizar, ongelooflijk, mooi, kippenvel en het raakt je echt. Deze plek heeft alles. Je komt woorden tekort. Het is immens. Even erna vliegen we over de bruine Colorado River die een stukje verderop kruist met een knalblauwe zijrivier. Na een tijdje over dit immense gebied gevlogen te hebben bereiken we de noord ripp. Hier beginnen weer de naaldbossen maar ook begint hier het weer om te slaan. Donkere wolken, veel regen en opeens een flinke bliksemflits links van ons. De pilote besluit de helicopter uit voorzorg onder ons op de open groene vlakte neer te zetten tussen de uitgestrekte dennenbossen, wat tevens ook het huis van buffels is. We blijven hier wachten om de bui over te laten trekken voordat we verder gaan. De piloot mag alleen in de canyon landen in geval van een noodgeval. Na een tijdje wordt het iets beter en stijgen we weer op. Het blijft een bizar gevoel om met die helicopter de lucht in te gaan. We draaien weer de canyon op en vliegen rustig terug over de  kliffen in allerlei kleuren lagen, de rivier, de bomen die er een beetje groeien het is bizar. Eenmaal terug op het vliegveld gaat de koptelefoon weer af. Je bent weer terug in je eigen wereld voor je gevoel. We kunnen meteen de bus in stappen omdat iedereen in de tussentijd al is opgehaald. We hebben in plaats van 3 kwartier een uur en kwartier gevlogen. Het is heel bijzonder dat we dit hebben kunnen meemaken. Met de bus rijden we weer terug naar de grand canyon . Hier hebben we nog even wat vrije tijd om van de natuur te genieten voordat we weer terug rijden naar het hotel. 's - avonds gaan we eten in een klein typisch Amerikaans tentje porky's pub. Bordeauxrode banken langs de muren, houten tafeltjes en nog net geen jukebox. Het zou zo in een film passen. Na hier gegeten te hebben gaan we weer terug richting het hotel om te gaan slapen. Morgen weer een nieuwe dag.

1. Ans:
    27 juli 2019
    Wat een natuurschoon hebben ze daar jullie zijn straks wel moe na zoveel gereisd te hebben maar prachtig jullie belevenissen
  2. Petra:
    27 juli 2019
    Wauw, klinkt goed. En ja, twee keer met de heli voor de prijs van één. 😄 Geniet van de vervolgreis.
  3. Gerda:
    28 juli 2019
    Een mooi verhaal weer en wat een avontuur het vliegen .
    Die kleur van het alles is heel bijzonder, Anja is daar ook ergens geweest ik herken het van haar foto's.