Arches national park

29 juli 2019 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Vandaag vertrekken we rond half 8 uit het hotel de woestijnachtige omgeving met rode bergen in. We stoppen even in Moab om de lunch voor vanmiddag in te slaan waarna we doorrijden naar onze eerste stop, arches national park. Deze plek bereiken we al echt heel snel omdat het bijna tegen de stad aan ligt. Eenmaal door de controle post beklimmen we snel de rode bergen langs enkele haarspeld bochten. Eenmaal op de top dalen we af het golvende rotsachtige plateau in omringd door stijle rode kliffen en rotsen in het midden die aan het monument valley doen denken. Overal zien we wat groene struikjes. Het landschap doet bijna denken aan reusachtige termietennesten. Als eerste stoppen we bij Balanced rock. Dit is een rots die op flinke hoogte op een pilaarvormige rots ligt. De rots weegt ongeveer 4 miljoen kilo. Via zandpaadjes maken we enkele foto's en genieten we van het enorme uitzicht dat vanaf deze plek te zien is. Na een half uur rijden we verder naar het hart van de arches (bogen). Eenmaal uit de bus hebben we anderhalf uur de vrije tijd. Dit hebben we ook echt nodig door de flinke stukken die we kunnen wandelen. Als eerste lopen we naar de north window. Dit is een enorme boog in een berg met prachtig uitzicht op de natuur daarachter en het plateau met de enorme rotsformaties achter ons. Een stuk verderop is de south window. Deze boog zit een stuk hoger in de berg en is ook reusachtig. Met een grote boog lopen we langs wat andere bogen terug door het plateau tussen de planten en rotsen. Af en toe schiet er een woestijn eekhoorn over de weg. Een stuk verderop zien we de dubbele arch opdoemen. Over kronkelende zandpaden lopen we rustig op dit immense natuurverschijnsel van 45 meter breed af. Het is allemaal zo indrukwekkend als je er rustig onder zit in de schaduw, en geniet van het uitzicht op alle andere bogen, de puntige rotsformaties, het rode zand en de groene planten. Na een paar foto's gemaakt te hebben van de dubbele boog lopen we rustig terug naar de bus. We rijden door naar de volgende stop death horse point. Onderweg zien we nog een beetje sneeuw op de bergen liggen wat heel apart is met de hitte die nu buiten heerst. Langzaam verlaten we weer de vallei en dalen we af via de weg waarover we ook gekomen zijn. Na een stuk verder gereden te hebben zigzaggend tussen hoge rode kliffen beklimmen we een nieuw plateau wat uitkomt op dead horse point. Hier hebben we de tijd om te lunchen en daarna de tijd om te genieten van het uitzicht. Het is ook hier een uitgestrekt ravijn dat half zo diep is als de grand canyon. Ook zien we hier de Colorado rivier onder ons door stromen dat dit gebied heeft uitgesleten. Na hier wat foto's gemaakt te hebben rijden we terug naar het hotel, onze reis van 136 km zit er weer op. We hebben de middag vrij en gaan dus ff zwemmen en dan vanavond lekker eten met een klein groepje in Moab. Later nog ff een spelletje doen en dan slapen.

1. Gerda:
    29 juli 2019
    Weer heel veel prachtige indrukken op gedaan en dan is het ook fijn om lekker te ontspannen.
  2. Perry en Lizeth:
    29 juli 2019
    Weer een leuke dag achter de rug, het is erg indrukwekkend zoals wij lezen. Geniet ervan met zijn allen.
  3. Ans:
    29 juli 2019
    Wat een gezellige reizigers met zoveel natuurschoon te bezichtigen en dan savonds nog de even gezellig spelletjes doen niet kapot te krijgen gr