Het wilde westen

28 juli 2019 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Om half 9 rijden we aan in Flagstaff. Het gebied veranderd hier van dennebomen en groen naar vlakke plateaus met lage bosjes, af en toe een boom en bergen. Onderweg nemen de laatste bomen af tot er helemaal niks meer groeit. Het enige wat overblijft zijn de uitgestrekte gele gras vlaktes. Langzaam kleuren deze vlaktes van wit naar rood zandsteen. Eenmaal over de brug komen we in het Navajo indianen reservaat. Hier rijden we door uitgestrekte gebieden met ronde afgesleten zandstenen formaties en platte bergen, beide in verschillende kleuren. Het is een gebied dat al miljoenen jaren oud is en verschillende dinosaurus fossielen bevat. Onderweg komen we hier en daar wat indianen huisjes tegen. Alles geeft hier echt dat typische western gevoel en uitstraling. Onderweg stoppen we bij een supermarkt om onze lunch in te slaan voor vandaag. Nadat we hier weer weg zijn verzetten we de tijd 1 uur naar voren en rijden we verder richting de opstapplaats voor monument valley. Met het monument valley in zicht rijden we ook de staat Utah binnen. Bij het plekje Gouldings stappen we uit de bus de hitte in en verruilen we de bus voor grote witte open jeeps. Met een chauffeur die door de luidspreker bijna niet te horen is rijden we na 4 mijl asfalt flink schuddend via slingerwegen naar beneden de enorme uitgestrekte zandstenen valei in. Het is heel apart om op een rood kleurige vlakte met een paar groene bosjes enorme rode plat afgesleten rotsformaties te zien. Het is alsof de natuur besloten heeft hier en daar wat zandstenen rotsen naar boven te laten schieten. Na de eerste stop bij de drie gigantische kenmerkende rotsen van het monument valley rijden we off road verder het enorme park in. Hier en daar stoppen we op enkele punten om mooie foto's te kunnen maken. Tijdens het rijden komen we onder andere langs de 3 sisters, de laars en the window wat een prachtig uitzicht gaf op enkele rotsen. Eenmaal weer bij de bus vertrekken we naar de volgende stop. We laten het vlakkere gebied achter ons en komen meer in een bergachtig terrein. Het is echt niemandsland. We stoppen bij de goosenacks, hier zien we de mini grand canyon en de rivier de San Juan die zigzaggend door het ravijn kronkelt. Na hier foto's gemaakt te hebben is de volgende stop ons hotel. Nog even 2,5 uur rijden en dan zijn we er en hebben we de 512 km van Flagstaff naar Moab afgelegd. Onderweg verlaten we langzaam de rode woestijn die plaatsmaakt voor groene bergen, groen gras en dennenbomen dat later weer veranderd in bergachtigegebieden van rood zandsteen waar het stadje Moab ligt.

1. Ans:
    28 juli 2019
    Wat een geweldige mooie reis om dit allemaal te mogen bekijken
  2. Gerda:
    28 juli 2019
    Ik ben inmiddels bij met het lezen van jullie prachtige reis .
    kijk weer uit naar het volgende avontuur van jullie .
    Groetjes, en geniet van al het moois.