De Mojave woestijn

25 juli 2019 - Laughlin, Nevada, Verenigde Staten

Na het ontbijt verzamelen we buiten the queen mary om rond 8.30 weg te rijden voor een rit van ongeveer 580 km. Deze reis zal ons van de staat california naar Nevada brengen. Langzaam verdwijnt Los Angeles achter ons en daarmee veranderd ook het landschap. Het vlakke land veranderd in meer heuvels en het groen wordt meer dor en droog. Ook merken we dat de files afnemen en de temperatuur juist sterk toeneemt. Heuvels worden bergen en er komen steeds meer dorre bosjes. Na een tijdje bereiken we dan ook de Mojave woestijn. In deze woestijn stoppen we in een voorstad van het Joshua tree national park om lunch te kopen in de plaatselijke supermarkt. Ook merken we hier meteen het enorme temperatuursverschil met LA. Het is echt al heel warm ook al is het pas 10 uur smorgens. Eenmaal in de bus vervolgen we onze reis naar het Joshua tree national park. Dit park is ongeveer 3200 vierkante km groot. Nadat we door de controle post zijn gereden is er ook echt geen teken van leven meer te bekennen. Geen mens of huis is in de weide omgeving nog te bespeuren. We rijden nog een half uurtje door tot de eerste stop hidden valley. Onderweg zien we zover ons oog rijkt veel kleine struikjes, cactussen enorm veel Joshua trees in allerlei vormen en groottes, losliggende rotsen, bergen die in allerlei ronde vormen helemaal afgesleten zijn en hele plakaten rots die door de San Andreas breuklijn omhoog geduwd zijn. In een woord is het landschap hier bizar. Eenmaal aangekomen op een adembenemende plek hebben we wat vrije tijd. Na onze lunch gegeten te hebben lopen we richting de hidden valley. Via een zandpad en wat treden beklimmen we de rond afgesleten rotsen om daarna daar over weer af te dalen de vallei in. Eenmaal beneden komen we uit op een vallei omringd door hoge rotsen, Joshua trees, allerlei verschillende soorten planten, cactussen enz. Hier lopen we helemaal alleen. Er is echt niemand te bekennen wat het geheel nog indrukwekkender maakt. Het enige geluid dat we horen is het knisperend van het woestijnzand onder onze schoenen. Het zou het ideale decor kunnen zijn van een oude wild west film. Het is adembenemend en heeft ook wat mysterieus door de bomen die alle kanten op groeien. Na een uurtje vervolgen we onze reis door het park naar een grote Joshua tree waar we een Groepsfoto maken. Snel gaan we door naar onze laatste stop in het Joshua tree national park. De Skull Rock. Dit is een uitgesleten rots die de vorm heeft van een doodshoofd. Na ook hier weer wat foto's gemaakt te hebben verlaten we het park en  rijden we over uitgestrekte lange rechte snelwegen verder door het hart van de Mojave woestijn naar onze volgende stop de route 66. Als je hier met een lege tank komt te staan heb je een heel groot probleem. Het enige wat je ziet zijn eindeloze uitgestrekte vlaktes zand met wat kleine lage bosjes en puntige grijze bergen hier en daar. Na een tijdje rijden we door wat zoutwinning vlaktes en zien we een kleine krater van een vulkaan in de verte. Zonder het door te hebben ben je er opeens, je draait een weg op en ziet het staan de route 66. Over het nieuwe asfalt rijden we door tot Roy's café voor de laatste stop van vandaag. Eenmaal buiten de bus worden we overdonderd door de enorme hitte. Het is hier 44 graden. Het is net een sauna. Snel maken we wat foto's, halen wat drinken om daarna weer mooi de airco in de bus op te zoeken. Na anderhalf uur door gereden te hebben zien we in de verte eindelijk de Colorado rivier in zicht komen. Ook wordt het weer iets groener. We komen langzaam maar zeker in de buurt van Laughlin en daarmee zijn we ook aangekomen in de staat Nevada, onze overnachting voordat we morgen verder zullen trekken richting de grand canyon. Eenmaal in het hotel eten we snel nog iets en kijken nog even in de casinos voordat we weer gaan slapen.

1. Ans:
    25 juli 2019
    Wat een geweldige reis ik reis gezellig met jullie mee en wat is t ook warm bij jullie net als hier
  2. Perry en Lizeth:
    25 juli 2019
    Wel een heel aparte beleving van inmens grote gebouwen en wokenkrabbers naar stil leven in een woestijn en net iets warmer als hier pffff. Veel plezier nog met het vervolg van jullie reis.